شرايط استخدام خاك شناس و بازار كار آن

شرايط استخدام خاك شناس و بازار كار آن:

همچون بسياري از ديگر فارغ التحصيلان رشته مهندسي كشاورزي (گرايش هاي مختلف) شما مي توانيد در سازمان ها و شركت هاي حوزه كشاورزي و منابع طبيعي همچون شركت خدمات مهندسي آب و خاك كشور، شهرداري ها، وزارت جهاد كشاورزي و ساير سازمان ها و شركت هاي مرتبط مشغول به كار شويد. در صورت استخدام در يك سازمان دولتي نيز با كسب تجربه بيشتر به سمت هاي مديريتي و نظارتي در اين بخش مي توانيد دست يابيد. استخدام خاك شناس بيشتر در مراكز آموزشي (هنرستان هاي كشاورزي، دانشكده هاي كشاورزي، آموزشكده هاي كشاورزي، مراكز آموزش كشاورزي و…) مراكز پژوهشي، شامل مؤسسه تحقيقات خاك و آب و كشور و بخشهاي وابسته به آن در مراكز استانها، ساير ادارات دولتي و نيمه دولتي (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كل كشور و ادارات منابع طبيعي استان ها، سازمان بوستان ها و فضاي سبز استان ها و شهرستان ها، سازمان حفاظت محيط زيست و اداره هاي كل آن در استان ها و…) بخش غيردولتي شامل آزمايشگاه هاي خصوصي تست خاك و شركت هاي توليد و توزيع كود شيميايي و گياهي و … مي باشد.

بديهي است در هر حال دانش‌آموختگان كارآفرين و خلاق خاك شناسي بايد در پي آفرينش فرصت هاي كاري نو براي خود و ديگران باشند و با توجه به بازار كار نامساعد اين رشته، به جاي چشم داشتن به آگهي استخدامي سازمان ها و شركت هاي بزرگ و كوچكي، با مطالعه و بررسي روش هاي جديد توليد و ايجاد خاك هاي خاصلخيز در دنيا و توليد گياهان مختلف به دنبال نوآوري و ايجاد مشاغل جديد باشند. برخي از مشكلات شاغلين اين حوزه عبارتند از : بسيار محدود بودن فرصت هاي اشتغال در برخي گرايش ها به خصوص در بخش دولتي دولتي بودن اكثر بخش هاي حوزه كشاورزي و عدم فراهم سازي زمينه براي ورود گسترده بخش خصوصي

خاكشناسي (Soil Science) دانش مطالعه و طبقه بندي خاك، بر اساس خصوصيات فيزيكي (مانند بافت يا ساختمان)، شيميايي (مانند هدايت الكتريكي محلول خاك و ميزان سديم موجود) و زيستي آن است.

دانش خاكشناسي خاك را به عنوان تركيب طبيعي بسيار پيچيده، كه از هوازدگي فيزيكي و بيوشيميايي بوجود آمده مورد بررسي قرار مي‌دهد. يك پدولوژيست خاك را به عنوان يك تركيب مطالعه مي‌كند و كاربردهاي آن را مد نظر قرار نمي‌دهد. خاكشناسي به ما كمك مي‌كند بهترين كاربرد ممكن را براي خاك‌هاي مناطق مختلف تعيين نماييم، از آن حفاظت كنيم و كيفيت آن را افزايش دهيم. علاوه بر اين، خاكشناسي شيوه‌هاي كشت بدون خاك گياهان (كشت هايدروپونيك) را نيز در بر مي‌گيرد. پژوهشگران رشته خاكشناسي با بررسي مواد و شرايط مورد نياز زندگي گياهان، امكان رشد گياه در محيط‌هاي بدون خاك را فراهم مي‌كنند.

كارشناسان خاكشناس ميزان مواد غذايي موجود در خاك‌هاي مناطق مختلف را بررسي مي‌كنند و بهترين راه افزايش ميزان مواد مورد نياز و كاهش آثار سوء موادي كه ميزان آن از حد طبيعي بيشتر است را بيان مي‌كنند و در صورتيكه خاك از لحاظ مواد غذايي متعدد دچار كمبود باشد، راه حل‌هاي تركيبي (مانند كود فسفات آمونيوم) ارايه مي‌دهند. خاكشناسان مي‌توانند با شيوه‌هاي غير عادي، مثلاً با اضافه نمودن گچ به خاك سديمي و شستشوي مداوم آن، ساختار شيميايي و با شخم مناسب و اضافه نمودن كودهاي گياهي به خاك، ساختار فيزيكي آن را بهبود بخشند.

Image result for ‫خاك شناس‬‎

آنها گياهان و جاندراني را كه مي‌توانند باعث بهبود كيفيت خاك از نظر شيميايي يا فيزيكي شوند را براساس نوع خاك پيشنهاد مي‌كنند. مثلاً براي خاك‌هايي كه داراي كمبود نيتروژن هستند شبدر يا يونجه پيشنهاد مي‌كنند و براي خاك‌هايي كه به شدت فشرده شده‌اند ولي ساختار شيميايي مناسبي دارند كرم خاكي پيشنهاد مي‌كنند.
كلمات كليدي مرتبط: استخدام منشي در منزل تهران , استان هرمزگان روانشناس حقوق مكفي , استخدام تعميركار موبايل , استان گلستان تكنسين مكانيك فوري , پژوهشگر علوم كامپيوتر , قلهك ساندويچ زن در بهترين نقطه شهر , آگهي استخدام جوشكار , حقوق يك تعميركار ماشين عظيميه كرج پاره وقت , استخدام پرستار كودك , استخدام خياط در استان سمنان ,

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.